Witam serdecznie, dzisiaj chciałbym poruszyć temat WordPressa jako strony firmowej. Od jakiegoś czasu WordPress przestał być typową platformą blogową i ewoluował w dosyć wszechstronny CMS, na którym z całą odpowiedzialnością da się postawić internetową stronę biznesową. Pytanie tylko czy jest to warte świeczki? Czy firmowa strona oparta o ten CMS dorówna stronie kupionej u profesjonalnej firmy za grube tysiące? Czy można WordPressa zmodyfikować tak, aby sprostał nawet najbardziej wybrednym?

Na wstępie stanowczo chciałbym również podkreślić, iż niniejszy artykuł jest jedynie  zbiorem moich przemyśleń. Nie polecam ani nie odradzam tego typu rozwiązania, do większości stron trzeba podejść indywidualnie, oraz rozważyć wszystkie „za i przeciw”. Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na pewne czynniki, za równo te pozytywnie wpływające na wybór WP, oraz negatywne.

Najszybsza droga do osiągnięcia celu

WordPress dla firmyNajszybsze osiągnięcie celu, czyli opublikowanie podstawowych informacji dotyczących firmy, jeżeli mamy do wyboru WP, lub znalezienie jakiegoś darmowego statycznego szablonu HTML i odpowiednie jego przystosowanie. Odpowiedź na pewno nie pozostanie jednoznaczna…

Wymagania sprzętowe i programowe

Pierwsza sprawa, która będzie niezbędna do realizacji celu, to hosting. Pod tym względem niewątpliwie łatwiej, szybciej, prościej będzie wstawić gotowy statyczny szablon HTML, WP ma nieco większe wymagania i niezbędny będzie serwer z PHP i MySQL. Dzisiaj może nie stanowi to większego problemu, bo są to właściwie już standardy, ale pomyślałem, że warto o tym tutaj wspomnieć.

WordPress jest na pewno również bardziej zasobożerny – przy małej stronie, gdzie mamy tylko kilka podstron – stronę główną, kontakt, referencje, opinie klientów, o firmie itd, oraz kilka obrazków, to z całą pewnością pliki skryptu + zawartość strony będzie nawet kilkukrotnie większa niż taka sama strona w samym HTML. W tym punkcie podkreślam, że jest tak dla małych stron, ale jeżeli dodamy do strony jakiś kilku-set „megowy” filmik, to różnica kilkudziesięciu MB nie jest aż tak bolesna.

Wydajnościowo porównując – WP vs. sam HTML, również na korzyść HTML. Do wyświetlenia jednej strony w WP angażowany będzie dosyć rozbudowany skrypt php, baza danych.

Podsumowując akapit – mała strona napisana w HTML, będzie niewątpliwie szybciej chodzić, dużo łatwiej będzie zrobić kopię zapasową takiej strony, oraz bez problemu będzie można ją przenosić między hostingami. Niektóre sprawy można nadgonić wtyczkami cache 'ującymi stronę, jednak jest to dodatkowy kod, który serwer musi przetrawić, i który zwiększa objętość instalacji WP.

Instalacja i konfiguracja

Obecnie instalacja WP jest raczej bezproblemowa i zajmuje tylko chwilę, ale w zależności od tego czy hosting udostępnia opcje auto-instalacji skryptu czy nie, to może to zajęć więcej lub mniej czasu. Bo jeśli nie ma takiej opcji i wszystko musimy zrobić ręcznie, to trzeba będzie własnoręcznie ściągnąć paczkę instalacyjną WP z oficjalnej strony, następnie wszystko wgrać na serwer. Do tego dochodzi utworzenie nowej bazy danych. I teraz oczywiście uruchomienie i skonfigurowanie instalacji.

Instalacja statycznego szablonu HTML? Jaka instalacja, jaka konfiguracja? Pliki „wrzucamy” na serwer – gotowe!

PLNy

Cóż… skoro sam WordPress jest darmowy i w sieci znaleźć można do niego darmowe skórki (również do komercyjnego zastosowania), oznacza to, że możemy mieć stronę (również firmową) zupełnie za darmo. Teoretycznie tak – jeżeli wiemy, albo mamy czas aby nauczyć się jak samodzielnie zainstalować WordPressa – w zależności od usługodawcy u którego mamy hosting może to być trudniejsze, lub łatwiejsze zadanie. Podobnie jest w przypadku szablonów w samym HTML, możemy szablon pobrać za darmo (lub nie), potrzebna będzie wiedza z zakresu przystosowania takiego szablonu do potrzeb firmy, ale jeżeli znamy się na HTML/CSS(/JS/PHP)  to poza czasem, również możemy mieć stronę za darmo.

Motywy, szablony, wygląd

I w tym momencie możemy zacząć doceniać świetną pracę twórców WP. Zmiana wyglądu strony, całkowita zmiana wyglądu wszystkiego, to kilka kliknięć myszką i praktycznie nie trzeba się martwić o nic więcej. W HTMLu niestety taka zmiana wyglądu równa się najczęściej pisaniu strony od nowa.

Zmiana jednej, lub kilku rzeczy w wyglądzie, czy w stopce witryny nie wiąże się ze zmianą w tylu miejscach ile mamy podstron, tak jak jest to w przypadku stron w samym HTML.

Dodawanie treści, edycja wpisów

Bezkonkurencyjnie, nawet przy małych stronach, dodawanie/edytowanie wpisów do strony postawionej pod WP jest dużo łatwiejsze i przyjemniejsze. Formatowanie tekstu, szybkie wstawianie zdjęć z galerii multimediów – bajka. Wpisy można grupować według kategorii, przypisywać im tagi. Nie musimy się martwić o stronę techniczną, czyli żadne sprawy w stylu niedomkniętych bloków nas nie interesują.

WordPress jako strona firmowa?

Podsumowując wszystko o czym do tej pory pisałem, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, który sposób jest lepszy. Jeżeli zamierzamy postawić „małą” stronę, do tego dodać kilka podstron z kilkoma informacjami o kontakcie i ofercie firmy, to raczej nie opłaca się angażować do tego WordPressa. Jeżeli posiadamy jakieś umiejętności, nawet podstawowe, z zakresu obsługi edytora kodu HTML i trochę ten język znamy, to z łatwością jesteśmy w stanie sami aktualizować stronę w ten sposób. Z drugiej strony jeżeli potrzebujemy czegoś ponad, albo mamy zamiar często dodawać nowe treści, a nie potrafimy napisać ani kawałka kodu – WordPress jako strona firmowa? TAK!

 

 

Wpis otagowano:

Pomogłem? Dodaj coś od siebie! Skomentuj ten wpis:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *